Поради психолога
Особистісно зорієнтований підхід у навчанні
грунтується на сприйнятті індивідуальності, самоцінності дитини як
носія суб'єктивного досвіду, який складається у неї з перших днів
життя. Учень має право на особистісний шлях розвитку та вибір засобів
навчальної діяльності в межах її завдань.
Учитель, ставлячись до учня як до
особистості, дає йому змогу саморозвиватися й самореалізовуватися,
враховує його можливості, особливості, здібності. Взаємодія між
вчителем та учнем має будуватися на основі єдності позицій, бажань, а
не вимушеного спілкування.
Найголовніше завдання вчителя:
максимально активізувати внутрішні ресурси своїх вихованців, щоб вони
самі могли успішно впоратися з різноманітними навчальними, а в
подальшому - виробничими проблемами. Дітей слід навчити на оптимальному
рівні виявляти свій інтелектуально - вольовий і моральний потенціал.
Особистість педагога - лише
передумова виховання дитини. Трансляція його позитивних якостей
відбувається лише тоді, коли він, встановлюючи зв’язки з дітьми,
створює й збагачує їхній досвід емоційних переживань.
Якщо вчитель ставитиметься до
учня без справжнього інтересу і поваги, у того не буде жодних підстав
сприймати себе як особистість.
Щоб зрозуміти учня, його думки,
почуття, вчинки, треба брати емоційну участь у стосунках з ним,
навчитися відчувати до нього постійний інтерес. Позиція безпристрасного
арбітра згубна для справи.
Такому вчителю, форми і способи
діяльності якого статичні, не змінюються від уроку до уроку, від року
до року, сьогодні нічого робити в класі.
Якщо учень не сприймає ваших дій
(способів впливу) щодо нього, то це означає лише одне: ці дії не
відповідають його особистісним особливостям.
Якщо вам потрібно висловити
зауваження учневі, то зробити це слід дружелюбно і з повагою до нього.
Ваше несхвалення його поведінки в певній ситуації втратить негативний
ефект.
Якщо виник конфлікт з учнем, не
шукайте способів будь-що утвердити свою правоту. Спробуйте знайти
взаємоприйнятні шляхи його розв’язання.
У багатьох своїх учнях учитель
вбачає однодумців і спільників. Досягти професійного успіху вчитель
може, лише узгоджуючи свої дії з ними.